Unia Kolonialno-Wydobywcza (UKW) - unia zrzeszająca planetę Davesh z jej satelitami. Jedna z najstarszych organizacji w Układzie Lyse, która skolonizowała system satelitów Davesh oraz pozwoliła na ich rozwój. Unia została założona na Quev, a jej pierwotną siedzibą było Vaertiness. Obecnie siedziba jest zmieniana co 50 lat, a wybrane miasto przewodniczy UKW. Na początku Unia wykorzystywała niewolników do pracy w swoich kopalniach oraz innych miejscach pracy (poza miejscami kierowniczymi oraz w instytutach, ośrodkach i innych miejscach badawczych, naukowych). Około 200 lat temu zostało zniesione niewolnictwo, głównie poprzez naciski Ceryx, mimo to robotnicy nie mają dobrych warunków pracy; bardzo często zatrudniani są imigranci, skazani, najbiedniejsi; rozwija się handel ludźmi.
Vaertiness jest podzielone na 5 dystryktów oraz pod jego jurysdykcją znajduje się Archipelag Norderik
- urząd miasta (świadczy usługi mieszkańcom Vaer - główna siedziba w dzielnicy senackiej),
- urząd queaviański (świadczący usługi pozostałym obywatelom Quev oraz obcokrajowcom, również obywatelom UKW),
- szpital dzielnicowy,
- komenda dzielnicowa policji (+ kilka mniejszych posterunków),
- dworzec Kolei Aglomeracyjnej (+ inne mniejsze przystanki),
- szkoła podstawowa, liceum i inne szkoły (uniwersytet znajduje się poza miastem na prowincji).
Jakość usług w wymienionych urzędach może się różnić w zależności od dystryktu.
- Kolej Aglomeracyjna Vaertiness - każda dzielnica oraz jej poziom ma główny dworzec oraz kilkanaście mniejszych,
- taksówki - prywatna/firmy taksówkarskie,
- samochody - prywatne/ do wypożyczenia,
- vaporetto - tramwaj wodny; łodzie do przemieszczania się kanałami ,
- łodzie - różnego rodzaju, prywatne/służbowe.
- wiadukty samochodowe i kolejowe - drogi szybkiego ruchu + zwykłe drogi naziemne,
- balkony - zwykle szerokie i przeszklone do przemieszczania się pieszo lub ewentualnie pojazdami jednośladowymi, są połączone schodami lub windami w sąsiadujących budynkach; często posiadają punkty widokowe, wyróżniają się budownictwem; na największych balkonach często znajdują się ogródki piwne, targi, stragany, wystawy artystów,
- mosty - wykonane ze stali lub innych stopów, jedynie do przemieszczania się pieszo bądź pojazdami jednośladowymi, mogą być połączone schodami lub szklanymi windami,
- kanały wodne - naturalne kanały utworzone przez rzekę Keeva,
- windy między poziomowe - niezbędne w Dzielnicy Smoków, ale używane również w innych częściach miasta.
![]() |
Vaertiness, widok na Dzielnicę Senacką i część Biznesowej |
- ratusz - siedziba mera miasta,
- plac Senacki - nie będący klasycznym rynkiem, a miejscem defilad, wystąpień, wieców i kampanii wyborczych. Pełni głównie funkcje państwowe,
- park Centralny - największy park w dzielnicy leżący obok senatu. Największe skupisko zieleni w dzielnicy i jedno z nielicznych.
![]() | |
Ujście Keeva z Dzielnicy biznesowej |
- Instytut Mineralogii,
- Instytut Gospodarki Wodnej.
![]() |
Dzielnica Smoków |
3) Dzielnica Smoków - położona na stromych wzgórzach otaczających od północy miasto, a od strony brzegu morskiego tworzy klify. Wzgórza zostały wydrążone i zurbanizowane wiele wieków temu tworząc skomplikowany system miejski na, pod oraz pomiędzy wzgórzami. Przez sposób zaplanowania dzielnica ma poziomy połączone między sobą wieloma windami osobowymi jak i towarowymi, ale również skomplikowanym systemem wiaduktów, balkonów oraz mostów. Pomimo wysokiego poziomu zurbanizowania dzielnicę nadal porasta liczna rodzima roślinność queviańska. Dzielnica jest podzielona na 4 główne poziomy:
lyseński [jak u nas słoneczny] - poziom na wzgórzach, gdzie najdłużej widać słońce. Najbogatszy poziom, na którym znajdują się części mieszkalne, siedziby firm farmaceutycznych i medycznych, sanatoria, parki oraz lasy.
- park Lyseński - park naturalny znajdujący się przy części mieszkalnej, jeden z największych w całym mieście,
- las Gerhes - dziewiczy las porastający 40% poziomu, głównie zbocza. Liście mają kolor od zielonego, przez niebieskie do fioletowych,
- klify - las z jednej strony kończy się niebezpiecznymi klifami, które u stóp mają liczne wystające ponad taflę wody skały
- sanatoria - ośrodki rehabilitacyjne oraz Wellness wraz z hotelami dla turystów.
- palmiarnia - pod ziemią nie rosną rośliny, no chyba że w palmiarni oświetlanej skomplikowanym systemem świetlików, przez które dociera światło lyse; oprócz rodzimych gatunków jest tam sporo roślin egzotycznych oraz niewielkie zoo,
- ulica Ogrodowa - pijalnia dzielnicy smoków pełne barów, knajp, restauracji, klubów i dyskotek. Co weekendowe miejsce spotkań mieszkańców dzielnicy, ale też po prostu Vaertańczyków. Obejmuje kilka ulic oraz balkonów z widokiem na dzielnicę. Pełne kolorowych neonów i świateł w nocy.
- Aleja Neonów - najdłuższa ulica na tym poziomie oświetlona tysiącem neonów i telebimów, obecnie centrum dzielnicy,
- Wojskowy Instytut Epidemiologiczny - zajmujący się badaniem m.in. smoczej grypy oraz szukaniem odpowiedniego leku oraz implantów; na leczenie (często eksperymentalne) oraz implanty z WIE mogą sobie pozwolić jedynie najbogatsi,
- Podziemie Goliatha - obszar poziomu miejskiego w całości pod ziemią. Miejsce klubów nocnych, burdeli oraz większości półświatka: siedzib gangów, nielegalnych klinik. Również część mieszkalna. Najniebezpieczniejsza część poziomu miejskiego.
- plac Robotników - główny plac na poziomie przemysłowym. Zbudowany w starym stylu, ma brukowany dziedziniec i jest otoczony kamienicami z ceglanymi fasadami. Jedno z niewielu z lepiej oświetlonych miejsc,
- getto smoków DS- obejmuje kilka osiedli mieszkaniowych oraz miejsc gastronomicznych i kulturalnych; zamieszkany wyłącznie przez smoki; policja dzielnicowa mocno kontroluje ten obszar oraz jej mieszkańców,
- opuszczone zakłady - dawne zakłady produkcyjne. Przez pandemię przedsiębiorstwa upadły pozostawiając po sobie puste fabryki i hale. Obecnie zajęte przez skaterów, gangi, handlarzy narkotyków, wykupione przez inne firmy lub po prostu stoją puste,
- szpital epidemiologiczny - przy getcie smoków, kiedyś zwykły szpital poziomu przemysłowego, po wybuchu pandemii w całości został przekształcony na szpital dla nowych zarażonych oraz do doraźnego leczenia mieszkańców getta, posiada też oddział dla pozostałych mieszkańców poziomu.
- kanał skwaterów - szerokie przejście, gdzie pomieszkują skaterzy, bezdomni i wszyscy inni, którzy chcą się ukryć przed stróżami prawa,
- kanał gangów - zamieszkiwany przez mniejsze, uliczne gangi, często produkują tam narkotyki i inne nielegalne przedmioty lub substancje.
5) Dzielnica Reqe - dzielnica przemysłowo - mieszkalna. Znajduje się tutaj port morski Vaertiness, terminal przeładunkowy dla towarów eksportowanych (głównie z Quev, również Davesh i jej reszta księżyców), zakłady produkcyjne oraz tańsze osiedla mieszkaniowe.
- plaże - nie tak duże i zadbane jak w dzielnicy Yighr, ale też mniej uczęszczane, więc dają więcej prywatności,
- zakłady produkcyjne - rozsiane po całej dzielnicy, zatrudnieni to głównie pracownicy fizyczni lub wysoko wykształceni fachowcy,
- getto smoków w Reqe - obecnie słabo kontrolowane przez policję, mieszkają tam również robotnicy czy prości ludzie, głównie
6) Archipelag Norderik - składa się z 3 głównych wysp: Nor, Der i Ik oraz kilkunastu mniejszych. Na wyspie Nor znajduje się handlowy port kosmiczny, natomiast na wyspie Der - port wojenny z główną jednostka wojskową marynarki wojennej Vaertiness.
Zdjęcia: Pinterest