Vaertiness

Unia Kolonialno-Wydobywcza (UKW) - unia zrzeszająca planetę Davesh z jej satelitami. Jedna z najstarszych organizacji w Układzie Lyse, która skolonizowała system satelitów Davesh oraz pozwoliła na ich rozwój. Unia została założona na Quev, a jej pierwotną siedzibą było Vaertiness. Obecnie siedziba jest zmieniana co 50 lat, a wybrane miasto przewodniczy UKW. Na początku Unia wykorzystywała niewolników do pracy w swoich kopalniach oraz innych miejscach pracy (poza miejscami kierowniczymi oraz w instytutach, ośrodkach i innych miejscach badawczych, naukowych). Około 200 lat temu zostało zniesione niewolnictwo, głównie poprzez naciski Ceryx, mimo to robotnicy nie mają dobrych warunków pracy; bardzo często zatrudniani są imigranci, skazani, najbiedniejsi; rozwija się handel ludźmi. 


Vaertiness znajduje się we wschodniej części niewielkiego kontynentu Gef u delty rzeki Keeva. Vaer nie jest największym miastem na księżycu. Samo miasto produkuje głównie wysokiej jakości wyroby jubilerskie oraz luksusowe przedmioty z minerałów z Quev i Davesha, w jego obrębie znajduje się znaczna ilość instytutów badawczych, laboratoriów oraz koncernów farmaceutycznych. Miasto posiada własną flotę morską z kwaterą główną na archipelagu Norderik oraz powietrzno-gwiezdną umiejscowioną poza obrębem miasta, na południu kontynentu. Uniwersytet Vaer znajduje się poza miastem na zachodzie. Vaer jest miejskim centrum dla licznych wiosek i miasteczek, dzięki czemu są wstanie się rozwijać, tworząc z nimi metropolię. Od tego miesiąca przez następne pół wieku  przewodniczy pozostałym miastom UKW.

Vaertiness jest podzielone na 5 dystryktów oraz pod jego jurysdykcją znajduje się Archipelag Norderik


W każdej dzielnicy znajdują się:
- urząd miasta (świadczy usługi mieszkańcom Vaer - główna siedziba w dzielnicy senackiej),
- urząd queaviański (świadczący usługi  pozostałym obywatelom Quev oraz obcokrajowcom, również obywatelom UKW),
- szpital dzielnicowy, 
- komenda dzielnicowa policji (+ kilka mniejszych posterunków),
- dworzec Kolei Aglomeracyjnej (+ inne mniejsze przystanki),
- szkoła podstawowa, liceum i inne szkoły (uniwersytet znajduje się poza miastem na prowincji).
Jakość usług w wymienionych urzędach może się różnić w zależności od dystryktu.


Komunikacja:
- Kolej Aglomeracyjna Vaertiness - każda dzielnica oraz jej poziom ma główny dworzec oraz kilkanaście mniejszych,
- taksówki - prywatna/firmy taksówkarskie,
- samochody - prywatne/ do wypożyczenia,
- vaporetto - tramwaj wodny; łodzie do przemieszczania się kanałami ,
- łodzie - różnego rodzaju, prywatne/służbowe.


Infrastruktura:
- wiadukty samochodowe i kolejowe - drogi szybkiego ruchu + zwykłe drogi naziemne,  
- balkony - zwykle szerokie i przeszklone do przemieszczania się pieszo lub ewentualnie pojazdami jednośladowymi, są połączone schodami lub windami w sąsiadujących budynkach; często posiadają punkty widokowe, wyróżniają się budownictwem; na największych balkonach często znajdują się ogródki piwne, targi, stragany, wystawy artystów,
- mosty - wykonane ze stali lub innych stopów, jedynie do przemieszczania się pieszo bądź pojazdami jednośladowymi, mogą być połączone schodami lub szklanymi windami,
- kanały wodne - naturalne kanały utworzone przez rzekę Keeva,
- windy między poziomowe - niezbędne w Dzielnicy Smoków, ale używane również w innych częściach miasta.



Vaertiness, widok na Dzielnicę Senacką
i część Biznesowej
1) Dzielnica Senacka - najmniejsza i najbardziej wysunięta na wschód dzielnica Vaer. Jest poprzecinana licznymi kanałami, a komunikacja częściej odbywa się drogą morską niż lądową. Część wyższych budynków jest połączona balkonami, mostami, a także nielicznymi wiaduktami. Nie posiada klasycznego rynku, za to w centrum znajduje się duży park. Znajdują się tam głównie siedziby władz, spółek, ambasady i konsulaty innych planet, hotele, ale też bogate wieżowce z apartamentami. W tej dzielnicy znajduje się Urząd Miasta, Główna Komenda Policji, Główny Szpital oraz Dworzec Główny Kolei Aglomeracyjnej oraz:


- Wielki Senat Quev i Senat Veartiness - dwa najważniejsze i bliźniacze budynki, kolejno większy i mniejszy w centrum dzielnicy,
- ratusz - siedziba mera miasta,
- plac Senacki - nie będący klasycznym rynkiem, a miejscem defilad, wystąpień, wieców i kampanii wyborczych. Pełni głównie funkcje państwowe,
- park Centralny - największy park w dzielnicy leżący obok senatu. Największe skupisko zieleni w dzielnicy i jedno z nielicznych.


Ujście Keeva
z Dzielnicy biznesowej

2) Dzielnica Biznesowa - dzielnica, gdzie skumulowana jest największa liczba głównych siedziba korporacji, ale też małych i dużych firm. Ponadto znajdują się tutaj liczne hotele, bogaty wybór usług gastronomicznych, Wellness, branży beauty, galerie handlowe oraz sztuki, a także drogie mieszkania i apartamenty. Wizualnie charakteryzuje się największym w mieście skupiskiem drapaczy chmur, często podzielone nie drogami naziemnymi, a kanałami wodnymi, utworzonymi przez naturalne ujścia rzeki lub balkonami dla pieszych oraz wiaduktami kolejowych. Znajdują się tam:

Siedziba UKW,
- Instytut Mineralogii,
- Instytut Gospodarki Wodnej.





Dzielnica Smoków

3) Dzielnica Smoków - położona na stromych wzgórzach otaczających od północy miasto, a od strony brzegu morskiego tworzy klify. Wzgórza zostały wydrążone i zurbanizowane wiele wieków temu tworząc skomplikowany system miejski na, pod oraz pomiędzy wzgórzami. Przez sposób zaplanowania dzielnica ma poziomy połączone między sobą wieloma windami osobowymi jak i towarowymi, ale również skomplikowanym systemem wiaduktów, balkonów oraz mostów. Pomimo wysokiego poziomu zurbanizowania dzielnicę nadal porasta liczna rodzima roślinność queviańska. Dzielnica jest podzielona na 4 główne poziomy:



lyseński [jak u nas słoneczny] - poziom na wzgórzach, gdzie najdłużej widać słońce. Najbogatszy poziom, na którym znajdują się części mieszkalne, siedziby firm farmaceutycznych i medycznych, sanatoria, parki oraz lasy. 

- park Lyseński - park naturalny znajdujący się przy części mieszkalnej, jeden z największych w całym mieście,
- las Gerhes - dziewiczy las porastający 40% poziomu, głównie zbocza. Liście mają kolor od zielonego, przez niebieskie do fioletowych,
- klify - las z jednej strony kończy się niebezpiecznymi klifami, które u stóp mają liczne wystające ponad taflę wody skały 
- sanatoria - ośrodki rehabilitacyjne oraz Wellness wraz z hotelami dla turystów. 



miejski - największy, najbardziej różnorodny. To tutaj na jednej ulicy można minąć wysoko postawionego urzędnika, gangstera, gościa z protezą, inżyniera, smoka czy zwykłego turystę. Sam poziom posiada przecznice bogate, biedniejsze, biznesowe, mieszkalne, rozrywkowe, gastronomiczne i inne. Część poziomu tworzy Podziemie Goliatha - jedno z najniebezpieczniejszych miejsce w dzielnicy.  Budynki pod ziemią są zwykle czarne lub mają ciemny odcień innego koloru, mimo to jest bardzo jasno dzięki licznym neonom, ekranom i światłom, a za pomocą systemu świetlików wpada tam również dużo naturalnego światła.

- plac Miejski - główny plac, który kiedyś stanowił centrum dzielnicy, obecnie stracił na ważności na rzecz Alei Neonów, jednak pozostaje atrakcją turystyczną oraz miejscem z retro restauracjami, hotelami, galeriami i kramami rzemieślniczymi,
- balkon Północny - wysunięty najdalej na północ, z którego można podziwiać morze, a także klify. Ma skomplikowany system przezroczystych schodów, po których można się wspinać i oglądać widoki z różnych perspektyw i miejsc,
- palmiarnia - pod ziemią nie rosną rośliny, no chyba że w palmiarni oświetlanej skomplikowanym systemem świetlików, przez które dociera światło lyse; oprócz rodzimych gatunków jest tam sporo roślin egzotycznych oraz niewielkie zoo,
- ulica Ogrodowa - pijalnia dzielnicy smoków pełne barów, knajp, restauracji, klubów i dyskotek. Co weekendowe miejsce spotkań mieszkańców dzielnicy, ale też po prostu Vaertańczyków. Obejmuje kilka ulic oraz balkonów z widokiem na dzielnicę. Pełne kolorowych neonów i świateł w nocy.
- Aleja Neonów - najdłuższa ulica na tym poziomie oświetlona tysiącem neonów i telebimów, obecnie centrum dzielnicy,
- Wojskowy Instytut Epidemiologiczny - zajmujący się badaniem m.in. smoczej grypy oraz szukaniem odpowiedniego leku oraz implantów; na leczenie (często eksperymentalne) oraz implanty z WIE mogą sobie pozwolić jedynie najbogatsi,
- Podziemie Goliatha - obszar poziomu miejskiego w całości pod ziemią. Miejsce klubów nocnych, burdeli oraz większości półświatka: siedzib gangów, nielegalnych klinik. Również część mieszkalna. Najniebezpieczniejsza część poziomu miejskiego.


przemysłowy - dawniej znajdowały się tam zakłady produkcyjne, przez pandemię smoczej grypy i utworzenie w tej części miasta getta dla smoków, większość upadła lub została przeniesiona do innej części miasta, zaś same budynki pozostały opuszczone. Był to jeden z powodów pogorszenia się sytuacji ekonomicznej oraz jakości życia na tym poziomie. Część pustostanów została bezprawnie przejęta przez gangi, skwaterów, a część wykupiona przez koncerny farmaceutyczne. Pozostałe budynki są kamienne, ale często ze zdobieniami. Na większości obszaru panuje półmrok zwykle rozświetlany przez stare neony czy lampy. Szczególne miejsca:

- plac Robotników - główny plac na poziomie przemysłowym. Zbudowany w starym stylu, ma brukowany dziedziniec i jest otoczony kamienicami z ceglanymi fasadami. Jedno z niewielu z lepiej oświetlonych miejsc,
- getto smoków DS- obejmuje kilka osiedli mieszkaniowych oraz miejsc gastronomicznych i kulturalnych; zamieszkany wyłącznie przez smoki; policja dzielnicowa mocno kontroluje ten obszar oraz jej mieszkańców,
- opuszczone zakłady - dawne zakłady produkcyjne. Przez pandemię przedsiębiorstwa upadły pozostawiając po sobie puste fabryki i hale. Obecnie zajęte przez skaterów, gangi, handlarzy narkotyków, wykupione przez inne firmy lub po prostu stoją puste,
- szpital epidemiologiczny - przy getcie smoków, kiedyś zwykły szpital poziomu przemysłowego, po wybuchu pandemii w całości został przekształcony na szpital dla nowych zarażonych oraz do doraźnego leczenia mieszkańców getta, posiada też oddział dla pozostałych mieszkańców poziomu.


techniczny - najniższy poziom, na którym znajduje się kanalizacja, oczyszczalnia, rozdzielnia elektryczna itd., dzięki którym cała dzielnica funkcjonuje. Pomieszkują tam bezdomni, kryminaliści, uciekinierzy, osoby z półświatka. Według prawa dla zwykłych mieszkańców poziom ten jest zamknięty, jedynie pracownicy i administracja mają do niego dostęp, ale w praktyce za odpowiednie pieniądze można tam swobodnie się dostać. Szczególne miejsca:

- magazyny pomieszczenia, gdzie składowane są towary, które są własnością miasta lub prywatnych firm,
- kanał skwaterów - szerokie przejście, gdzie pomieszkują skaterzy, bezdomni i wszyscy inni, którzy chcą się ukryć przed stróżami prawa,
- kanał gangów - zamieszkiwany przez mniejsze, uliczne gangi, często produkują tam narkotyki i inne nielegalne przedmioty lub substancje.




4) Dzielnica Yighr - leży przy zatoce Phel, znajduje się tam port morski Yigr, który zaopatruje miasto w towar. Oprócz
portu znajdują się tam też piaszczyste plaże dla odpoczynku i rekreacji. Dużą część dzielnicy stanowią osiedla mieszkalne, ale bliżej brzegu działają uzdrowiska i hotele (również na wyspie Rekka). W związku z obecnością portu i terminalu funkcjonują tam państwowe oraz prywatne firmy transportowe oraz świadczące inne usługi. Szczególne miejsca: i 

- port morski Yighr - tutaj wpływa ładunek przeznaczony dla miasta,
- Promenada - piękna ulica, głównie turystyczna z widokiem na zatokę oraz archipelag z oddali lub, im dalej za wschód, na dzielnice senacką oraz biznesową,
- główny rynek Yighr - centrum dzielnicy,
- plaże - piaszczyste, publiczne lub własności hoteli,
- wyspa Rekka - wyspa kurortowa posiadająca naturalne źródła oraz w całości porośnięta jest lasem. Ma piaszczyste plaże i znajdują się na hotele, centra spa i wypoczynku,
- getto smoków Yighr - mocno kontrolowane jak w Dzielnicy Smoków, lecz w przeciwieństwie do niej, zamieszkiwane również przez osoby ubogie.



5) Dzielnica Reqe - dzielnica przemysłowo - mieszkalna. Znajduje się tutaj port morski Vaertiness, terminal przeładunkowy dla towarów eksportowanych (głównie z Quev, również Davesh i jej reszta księżyców), zakłady produkcyjne oraz tańsze osiedla mieszkaniowe.

- port morski Vaer - tutaj wpływa ładunek, który ma być dalej eksportowany,
- plaże - nie tak duże i zadbane jak w dzielnicy Yighr, ale też mniej uczęszczane, więc dają więcej prywatności,
- zakłady produkcyjne - rozsiane po całej dzielnicy, zatrudnieni to głównie pracownicy fizyczni lub wysoko wykształceni fachowcy,
- getto smoków w Reqe - obecnie słabo kontrolowane przez policję, mieszkają tam również robotnicy czy prości ludzie, głównie 
 dlatego że nie chcieli zostawić zarażonych członków rodziny.


6) Archipelag Norderik - składa się z 3 głównych wysp: Nor, Der i Ik oraz kilkunastu mniejszych. Na wyspie Nor znajduje się handlowy port kosmiczny, natomiast na wyspie Der - port wojennygłówną jednostka wojskową marynarki wojennej Vaertiness.

Zdjęcia: Pinterest